ΕΛΕΝΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΣ 2η ΣΚΗΝΗ

 ΠΡΟΛΟΓΟΣ

2η σκηνή(στίχοι 83-191)

Διάλογος Τεύκρου-Ελένης

Δομή ενότητα

Τα συναισθήματα του Τεύκρου για την Ελένη(στίχοι 93-104)

Η ταυτότητα και οι περιπέτειες του Τεύκρου.(105-128)

Οι πληροφορίες του Τεύκρου για τους Έλληνες του τρωικού πολέμου.(129-138)

Οι πληροφορίες του Τεύκρου για την οικογένεια της Ελένης.(139-168)

Ο σκοπός της άφιξης του Τεύκρου και το πρόβλημα του.(169-191)


Ο ρόλος του Τεύκρου στην εξέλιξη του έργου και η συνάντηση του με την Ελένη


  Πληροφορεί την Ελένη και το θεατή για το νόστο των Ελλήνων από την Τροία και για την εξαφάνιση του Μενελάου στο πέλαγος.

  Η Ελένη πληροφορείται για τα συγγενικά της πρόσωπα(τη μητέρα της και τα αδέλφια της).

  Η πληροφορία για το χαμό του Μενέλαου θα οδηγήσει την Ελένη σε ένα σπαραχτικό θρήνο μαζί με το χορό.

  Προετοιμάζεται η εμφάνιση της μάντισσας Θεονόης από την οποία η Ελένη θα ζητήσει πληροφορίες για το Μενέλαο.

  Στο τέλος του προλόγου ο Τεύκρος αποχωρεί ευχόμενος στην Ελένη να της ξεπληρώσουν οι θεοί τη χάρη.(αίσιο τέλος του έργου)

  Η απειλή του γάμου που αντιμετωπίζει η Ελένη είναι ένα στοιχείο που προωθεί την πλοκή.



Γιατί επιλέγεται ο Τεύκρος


  Ήταν από τους λίγους φημισμένους ήρωες που επέζησαν από τον Τρωικό πόλεμο και ο μόνος ήρωας που οι περιπέτειες του τον οδήγησαν στην Αίγυπτο.

  Με τον Τεύκρο(συνδέεται με την Κύπρο ως οικιστής της Σαλαμίνας) ο Ευριπίδης εκφράζει τα φιλικά αισθήματα του Αθηναϊκού λαού προς το βασιλιά της Κύπρου Ευαγόρα που στήριξε τους Αθηναίους σε δύσκολες στιγμές).

  Το παράδειγμα του Τεύκρου που θέλει να δημιουργήσει μια καινούρια πόλη δίνει θάρρος στους Αθηναίους και τους εμψυχώνει σε μια δύσκολη στιγμή για αυτούς.( Σικελική εκστρατεία).


Κοινά στοιχεία Ελένης-Τεύκρου.


  Βρίσκονται και οι δύο μακριά από την πατρίδα τους.

  Είναι και οι δύο θύματα μιας «κρίσης»(κρίση για την πιο όμορφη και κρίση των όπλων).

  Ο πόλεμος ρυθμίζει τις τύχες τους.

  Έχουν και οι δύο χρησμό ότι θα γυρίσουν στην πατρίδα τους.



Στιχομυθία:

διάλογος ανάμεσα σε δύο πρόσωπα σε μονόστιχα, σε σκηνές έντονου πάθους, έντονων συναισθημάτων και ανταλλαγής πληροφοριών. Η στιχομυθία προσδίδει ένταση και πάθος και βοηθά στην ψυχολογία και στην περιγραφή της συγκίνησης.


Τραγική ειρωνεία:

η κατάσταση κατά τη οποία τα πρόσωπα του δράματος αγνοούν πράγματα που γνωρίζουν τα άλλα πρόσωπα της τραγωδίας ή οι θεατές. Εξαιτίας αυτής της άγνοιας τα λόγια των ηρώων οδηγούν σε λανθασμένες εκτιμήσεις και αποκτούν διαφορετικό νόημα για τον καθένα.

Παραδείγματα τραγικής ειρωνείας: στίχοι 91-93, 97, 133, 142, 188-189, 191.


Η έννοια του πολέμου στον Ευριπίδη

Ο πόλεμος στον Ευριπίδη έχει χάσει την ηρωική-επική του διάσταση και είναι απλά η αιτία των συμφορών που πλήττουν όλους τους ανθρώπους, νικητές και ηττημένους. Οι πολεμιστές είναι τραγικά πρόσωπα και όλοι υποφέρουν από τα δεινά του πολέμου. Ο Ευριπίδης κατακρίνει την τρέλα και τον παραλογισμό του πολέμου.

Όψη

Στη σκηνή εμφανίζεται από τη δεξιά πάροδο ο Τεύκρος. Φέρει στρατιωτική σκευή και κρατά τόξο. Δίνει σκηνογραφικές πληροφορίες για το παλάτι που προβάλλουν την ομορφιά και τη μεγαλοπρέπεια του παλατιού. Αντικρίζει αποσβολωμένος την Ελένη η οποία πρέπει να έχει ανασηκωθεί από τον τάφο του Πρωτέα. Ο Τεύκρος ετοιμάζεται να χτυπήσει την Ελένη με τη σαΐτα του.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΛΕΝΗ Α ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΑΝΑΛΥΣΗ

ΕΛΕΝΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΣ 1η ΣΚΗΝΗ