Γλώσσα Α ΄ Γυμνασίου . Ασκήσεις για την περιγραφή και την αφήγηση


                                                                         Δραστηριότητες

 

1)  α) «Κάτω, στην άβυσσο, ανάμεσα στον κρημνό και το πελώριο βουνό, απλώνεται η απέραντη και εύφορη πεδιάδα του Ευρώτα, και δεξιά από το ποτάμι πέρα μακριά διακρίνεις την Σπάρτη, που πλάι της στέκεται το κωνικό βουνό του Μυστρά. O ορίζοντας είναι κλεισμένος από τον πελώριο βουνίσιο όγκο του Τιτάνος, παρουσιάζοντας ένα θέαμα τόσο μοναδικό που δεν μπορείς να μην σταματήσεις και να θαυμάσεις». (Τζούλιο Καΐμη, «Ελληνικά Τοπία», εκδόσεις Γαβριηλίδης 1993).

  β) Τα δύο όμοια αγάλματα, αφιερωμένα από το Άργος, μεγαλύτερα από το φυσικό μέγεθος, είναι το παλαιότερο (6ος αιώνας π.Χ.) μνημειακό ανάθημα των Δελφών κι ένα από τα πρώτα δείγματα της «μεγάλης» αρχαϊκής πλαστικής. Αποτελούν ένα πραγματικό ζευγάρι, πράγμα σπάνιο για την ελληνική τέχνη. Όταν ανακαλύφθηκαν, το πρώτο από τα αγάλματα ταυτίστηκε με αρχαϊκό Απόλλωνα, αλλά αμέσως μετά την εύρεση και του ζευγαριού του ταυτίσθηκαν με δύο ρωμαλέα κι ευσεβή αδέλφια από το Άργος, τον Κλέοβι και το Βίτωνα, που για να τα τιμήσουν οι Αργείοι έστησαν αγάλματά τους στους Δελφούς. Άλλοι μελετητές αναγνωρίζουν στα δύο αγάλματα τους Διόσκουρους, που η λατρεία τους ήταν διαδεδομένη στην Πελοπόννησο.(από το ιστολόγιο:σελίδες ιστορίας και επιστήμης). 

Να συγκρίνετε τα 2 περιγραφικά κείμενα. Σε ποιο είδος περιγραφής εντάσσεται το καθένα; Ποιος ο σκοπός για τον οποίο γράφτηκε το καθένα από τα παραπάνω κείμενα.

2)Να  περιγράψετε, αφού λάβετε υπ’ όψιν όσα  αναφέραμε για την περιγραφή, το τοπίο που βλέπετε στην παρακάτω εικόνα.
ΣΥΡΟΣ

3) « Σεισμός 6,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ  σημειώθηκε χθες το βράδυ στις 10μ.μ. με επίκεντρο τον θαλάσσιο χώρο του Κορινθιακού κόλπου. Δεν αναφέρθηκαν θύματα ή υλικές ζημιές». Να αναγνωρίσετε το είδος του παραπάνω κειμένου. Για ποιο σκοπό γράφτηκε αυτό το κείμενο


                                                                Ασκήσεις

1) « .. Στις συνθήκες αυτές οι φοιτητές αποτέλεσαν τον μοναδικό κοινωνικό χώρο που οργανώθηκαν μαζικές αντιδικτατορικές κινήσεις. Κορυφαία εκδήλωση αντίστασης αποτέλεσε η εξέγερση του Πολυτεχνείου, το Νοέμβριο του 1973, σε μια περίοδο που το καθεστώς ενέτεινε τις προσπάθειες φιλελευθεροποίησής του (χαλκευμένο δημοψήφισμα 1973, κυβέρνηση Μαρκεζίνη). Η βίαιη καταστολή της φοιτητικής εξέγερσης σηματοδότησε επίταση των συγκρούσεων και ρήξη μεταξύ των πρωτεργατών του πραξικοπήματος (καθεστώς Ιωαννίδη), θέτοντας ,έτσι ,τέλος σε κάθε προοπτική φιλελευθεροποίησης. Η εξέλιξη αυτή δυσχέρανε ακόμη περισσότερο τη θέση της χώρας στο διεθνές πλαίσιο. Σε αυτό το κλίμα της αυξανόμενης διεθνούς απομόνωσης και της γενικευμένης δυσαρέσκειας στο εσωτερικό, το μοιραίο σφάλμα της χούντας, που οδήγησε και στην πτώση της, ήταν η πραξικοπηματική ανατροπή του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, αρχιεπισκόπου Μακαρίου…».
(Από το Ι.Μ.Ε:Το δικτατορικό καθεστώς προς την πτώση,1970-1974)

α)Να αναγνωρίσετε το είδος του παραπάνω κειμένου. Για ποιο σκοπό γράφτηκε αυτό το κείμενο; Να το συγκρίνετε με το κείμενο 3 από τις Δραστηριότητες. Ποιες οι διαφορές τους ως προς την πηγή προέλευσης και τον σκοπό που γράφτηκαν;



2)Να αναζητήσετε στο βιβλίο των Κειμένων Νεοελληνικής  Λογοτεχνίας στην ενότητα «Ταξιδιωτικά κείμενα», ένα κείμενο που σας αρέσει. Στη συνέχεια ,να επιλέξετε ένα χωρίο του, όπου υπάρχει περιγραφή ή αφήγηση και να εντοπίσετε το είδος της.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΛΕΝΗ Α ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΑΝΑΛΥΣΗ

ΕΛΕΝΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΣ 1η ΣΚΗΝΗ

ΕΛΕΝΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΣ 2η ΣΚΗΝΗ